testi
Panasonic PT-AT6000E -projektori
Teksti ja mittaukset: Mauri Eronen Kuvat: Valmistaja
Helposti
mukautuva
Panasonicin uudelle projektorien lippulaivalle luvataan puhdasta
väritoistoa uuden lampun ja optisen polun ansiosta. Kattavat säädöt
niin linssin kuin kalibroinnin suhteen auttavat sen kotiuttamisessa
monenlaisiin teattereihin.
48
+0,4.
Säädöt
Harmaasävyjen säätämiseen on tavallisen värilämpötilan esiasetuksen lisäksi päävärikohtaiset brightness49. Ainoastaan luminanssin heitot kasvattavat kokonaisvirhettä deltae-arvoon
10.
Valoteho on uudella 220 watin lampulla varsin sopiva pimennettyyn kotiteatteriin. Objektiivissa on reilusti siirtovaraa ja zoomia, lampulle luvataan pitkä kestoikä, ja säätöjä on vähintäänkin riittävästi.
Liitännätkin ovat kattavat. Pieni pehmeys ilmeni valkoisissa viivoissa punaisen ja
vihreän leviämisenä. Kun tarkennuksen tekevää nuolinäppäintä pitää pohjassa pitkään, nopeutuu säätö.
Pystysuuntainen linssinsiirto on markkinoiden laajin. Kirkkaampi normal-tila nostaa lumenit 700:aan. Niitä voidaan myös käyttää ulkoisen 3d-ir-lähettimen kytkemiseen. Valotehoa muokkaavalle iirikselle ei
ole käsikäyttöistä tilaa.
Kontrasti on kolmen tuhannen euron hintaluokassa
pieni pettymys. Panasonicin pariksi sopiikin parhaiten harmaa kangas, mielellään maltillisella gainilla varustettuna. Linssin asetuksille on kuusi muistipaikkaa, johon voi tallentaa linssin zoomin ja tarkennuksen.
Sen avulla 2,35:1 kuvasuhteen kankaalle voi ampua
16:9 suhteen kuvan alkuperäisellä geometrialla siten, että reunoille jää tyhjää tilaa. Se esimerkiksi palaa aina
edellisellä kerralla käytettyyn säätöön, vaikka asetus
sijaitsisi monta haaraa päävalikon sisällä. Kankaan vieressä seisten näkee helposti,
koska kuva on veitsenterävä. Normaalitilassa valkoinen on aavistuksen parempi kuin normaalikäyttöön paremmin soveltuvassa eco-tilassa. Projektorin voi korkeassakin huoneessa asentaa melkein kiinni kattoon kuvan silti heijastuessa
miellyttävän alas.
Sivusuunnassa PT-AT6000:n linssinsiirto on varsin
rajattu. Cinemascope-pätkällä koko valkokangas täyttyy toinen muistipaikka
aktivoimalla.
Kaukosäätimellä tehtävä tarkennus helpottaa säädön
tekemistä. Se onnistuu
muuttamalla gammasäädön preset-asetusta arvoon
+0,2 . Projektori pitää kuitenkin voimakasta,
korkeataajuista vinkunaa. testi
Speksien pikavilkaisun perustella Panasonic ei ole
rikkonut huippumallissaan toimivaa reseptiä. Täysin kontrolloidussa ja tummassa teatterihuoneessa gamman tulisi olla noin 2,2?2,4. Helpoiten sen aistii etuviistosta, suunnasta johon tuulettimenkin ilmavirta
kohdistuu.
Testin aikana projektori oli sijoitettu sohvan taakse lähes korvan korkeudelle, ja ääni oli leffan hiljaisissa kohdissa lähes sietämätön. Hdmi-tuloja on kolme,
joiden lisäksi Panaan kytkeytyvät analogiset kuvalähteet vga-, komponentti-, s-video- ja komposiittiottojen
kautta.
Triggereitä valoja tai motorisoituja valkokankaita
ohjaamaan on kaksi. PT-AT6000 ei tee poikkeusta, vaan valikko toimii nopeasti ja kätevästi. Cinema2
tuottaa kirkkaan kuvan, mutta harmaasävyt ovat voimakkaasti epälineaariset.
Valkotasapaino muuttuu jonkin verran lampun tehoa vaihdettaessa. Reikien poraamista kattoon se kuitenkin helpottaa, sillä telineen ei tarvitse
sijaita sentilleen kohdallaan.
Testiprojektorin kuvan yläosa (pöytäasennuksessa)
ei ollut aivan yhtä terävä kuin keskellä tai alhaalla. Kaukon ok
-näppäintä toistuvasti painamalla syvällekin hautautunut valinta löytyy nopeasti. Heittokulma eli pystyoffset on ääriasennossa jopa 50 prosenttia. Punaisen värin osuus kasvaa
muutaman prosenttiyksikön eco-tilaan verrattuna,
mutta kokonaisvirheeseen muutoksella ei ole suurta
vaikutusta. Cinema1-asetus on valkotasapainoltaan hieman heikompi ja valoteholtaan alhaisempi. 500 lumenin valoteho ja 1600:1 kontrastisuhde tarkoittaa, että mustan taso on parimertrisellä mattakankaalla melko korkea. Normaalilta katseluetäisyydeltä optiikan aiheuttamaa pientä
virhettä ei huomannut.
Mittaukset
Projektori mitattiin automaattinen iiris pois kytkettynä Stewart Studiotek 130 -kankaalta rec709-esiasetuksella, jolla valkotasapaino ja värit olivat vakiona
parhaat. Tämän takia Panasonic kannattaa asentaa kattoon mahdollisimman lähelle kangasta eikä kauas katselijoiden taakse, kuten
kovaa tuuletinääntä pitävät projektorit. Se ei riitä esimerkiksi siihen, että tykin voisi
asentaa sohvan taakse siten, että keskellä istuvan kat-
selijan pää ei peittäisi kuvaa. Erään edustajan tiloissa
demottu Panasonic ja reilunkokoinen Stewart Firehawk -kangas riitti tuottamaan jo varsin vakuuttavan
mustan tason.
Gamma oli vakiona rec709-esiasetuksella lineaarinen, mutta arvoltaan hieman alle 2,1. Vakiolähetin sijaitsee projektorin etuosassa, joten sillä täytyy olla
melko esteetön näkyvyys katselupaikkaan.
Panasonicien vahvuus on aina ollut hyvä käytettävyys. Viime numerossa testattu edullinen Panasonic PT-AH1000 tuotti deltae-arvon 13,8.
Värien tarkkuus sävyjen ja saturaation osalta on
melko hyvä suoraan paketista. Valkoisen deltae eco-tilassa oli 14,9 ja normal-tilassa 13.
Projektori täytyy kalibroida joka tapauksessa käytettävän kankaan kanssa, mutta virhe on hintaluokka huomioiden yllättävän suuri. Tilannetta
voi helpottaa myös asentamalla projektorin alle korkeita ääniä tehokkaasti vaimentavan akustointilevyn.
Motorisoitu optiikka tuo käteviä mahdollisuuksia. Kyseessä ei ollut optiikan ja kennon välinen kohdistusvirhe, sillä kuva oli tarkennuksesta riippumatta epätarkempi yläreunassa. Rec709-tilassa kontrastisäädön jälkeen 100 % valkoinen tuottaa noin 500
lumenin valotehon. Se saattaa pimennetyssä huoneessa tuntua keskisävyiltään haalealta. Usein käytetyn toiminnon voi lisäksi ohjelmoida kaukosäätimen functionnäppäimeen, jolloin sinänsä nopeasti toimivaan valikkosysteemiin tarvitse sukeltaa ollenkaan.
PT-AT6000:n käyntiääni on kaksijakoinen. 100 prosentin siirto tarkoittaa, että kuvaa voi siirtää ylös tai alas yhteensä kolme kuvakorkeutta. Moottorin pykälät ovat
erittäin hienojakoiset. Tuulettimen tuottama melu itsessään on aivan merkityksettömän pieni, ja sen kuulee vain täysin hiljaisessa
huoneessa
Lopputulos sisäänrakennetulla harmaasävyjen säädöllä ja värinhallinnalla
on kuitenkin erittäin hyvä.
Tietokone- ja pelikäytössä projektorin vastetta voi
parantaa käyttämällä game-tilaa ja kytkemällä frame
response -säädön fast-asentoon. Lisäksi
muutokset täytyy tallentaa aina värinhallintavalikosta
poistuttaessa.
Systeemi toimii periaatteessa hyvin, mutta saturaation säätäminen vaikuttaa melko voimakkaasti myös
värin kirkkauteen. Fpd-testilevyllä
PT-AT6000 erotteli noin 400 linjaa perustilassa ja 600
linjaa interpolointi kytkettynä.
Oikealla elokuvalla liikkuvan kuvan terävyys on interpolointi pois kytkettynäkin erinomainen. Näiden välillä täytyy siis vekslata
toistuvasti, ja kalibrointi kestää kauan. Pikselivaste on nopea, eikä kohteissa näy haamuja tai suttuisuutta.
Panasonic pienentää lcd-projektorien kompastuskiveä, näkyvää pikseliverkkoa, Smooth Screen-tekniikallaan. Käsisäätöä iirikselle ei ole, vaikka pienen
mattakankaan kanssa sellainen olisikin kätevä mustan tason parantamiseksi.
2. Pelkästään niillä harmaasävyjen kalibrointi onnistuu melko tarkaksi sekä tummassa että
kirkkaassa päässä. Se ei käytännössä pehmennä kuvaa, mutta ehkäisee yksittäisten pikselien näkymisen myös kirkkaissa
kohdissa normaalietäisyydeltä.
Hienovaraista terävöitystä tekevä Detail Clarity
-asetus on rec709-tilassakin vakiona päällä. Linssinsiirron joystick ja 3d-lasien infrapunavastaanotin sijaitsevat projektorin etuosassa
peitelevyn alla. Valkoisella reunat ovat sinertävät, keskusta punainen. Säädettävän värin voi säätää kahdella tapaa: kursorilla haluttua väriä osoittamalla tai perinteisesti jonkin RGBCMY-värin valitsemalla. Noin 90
euron hintainen malli TY-EW3D3M on yhteensopiva
myös valmistajan televisioiden kanssa.. Ohjauspaneeli sekä sähköisen zoomin ja tarkennuksen kontrollit ovat laitteen kyljessä.
2
ja contrast-sädöt. Jotkin tarjouskampanjat kuitenkin sisältävät parin laseja. Tällöin viive on tietokonemonitorin luokkaa.
1
1. Se ei tee
kuvaan liiallista reunaterävöitystä tai synnytä haloja
ääriviivojen ympärille. Säätöalue loppuu myös toisinaan kesken, emmekä onnistuneet saamaan kaikkia värejä ideaaliseksi. Kolmiasentoinen ja enintään viisinkertaisena toimiva interpolointi (120 Hz) tekee kuvasta hyvin videomaista hillityintä asetusta lukuun ottamatta. Säätämistä hidastaa se, että jokainen
muutos täytyy hyväksyä enterin painalluksella. testi
Panasonic PT-AT6000E -projektori
joiden pitäisi kuvastaa väriä ennen ja jälkeen säädön.
Ne eivät kuitenkaan kuvasta oikeata videokuvaa, vaan
ovat vähän sinne päin.
Värinhallinta toimii kolmella akselilla, saturaatio/
sävy/kirkkaus. Tummilla sävyillä vasen reuna
on vihertävä ja oikea punertava.
Kirkkaiden elementtien sivuille syntyy elektroniikasta aiheutuvaa vuotoa. Jälkimmäinen jäädyttää videokuvan ja näyttää kankaalla kaksi pientä neliötä,
50
Kuvanlaatu käytännössä
Panasonicin pohjamusta on melko neutraali, aavistuksen sinertävään kallellaan, mikä on lcd-projektoreille
tyypillistä. Kuvaa pystyy siirtämään jopa 100 % pystysuunnassa, mutta vaakasiirto on
vain hienosäätöön. Kuvan tasaisuus kokovalkoisella tai -harmaalla on tyydyttävä. Korkeataajuusinformaatiota terävöittävä ominaisuus on oikeasti hyödyllinen, kunhan asetusta ei ruuvaa täysille.
Projektorin mukana ei toimiteta 3d-laseja, eikä sellaisia ollut testilaitteessakaan mukana. Kaksi laippaa blokkaavat automaattisesti osan lampun valosta, kun kohtaus on tumma. Se kuitenkin parantaa selvästi liikeresoluutiota
voimakkuusasetuksesta riippumatta, eikä aiheuta voimakkaita artifakteja kuvaan. Projektorin iiris ei ole osa objektiivia, kuten kameroissa. 15 pisteen gammasäätö mahdollistaa myös punaisen, vihreän ja sinisen värin säädön.
Alle 50 % kirkkaudella säädöt sijaitsevat 5 % välein, joten tumman pään erittäin tarkka säätäminen on mahdollista.
Värienhallinta on toiminnaltaan omalaatuinen. Objektiivi on laadukas, eikä
mustalla taustalla olevan valkoisen palikan ympärille
synny haloa, kuten edullisemmassa PT-AH1000-mallissa.
1080p24-toisto on sulavaa ilman interpolointia
(frame creation)
Functionnäppäimeen pystyy ohjelmoimaan minkä tahansa
toiminnon.
Harmaasävyjen tasapaino rec709-esiasetuksella.
Valkotasapaino on vihertävä ja virhe voimistuu
tummia sävyjä kohti mentäessä. Motorisoidun optiikan ansiosta zoomin ja
tarkennuksen voi tehdä
säätimellä kankaan vieressä seisten. Hyvään tulokseen pääsee noin 2,5-metrisellä harmaalla kankaalla, jossa on myös
maltillisesti gainia.
Tehdasasetuksilla harmaasävyt eivät ole täysin kohdallaan, mutta monipuoliset säädöt tekevät tarkasta kalibroinnista mahdollisen. Rajatun säätöalueen
tarjoava värinhallinta ei riitä punaisen himmentämiseen, mutta kaikkiin väreihin vaikuttava
color-säätö auttaa tilannetta.
? Ei näkyvää pikseliverkkoa
? Käyttöliittymä ja kaukosäädin
? Optiikan joustavuus
? Tuulettimen hiljaisuus
? Erittäin laajat
kalibrointimahdollisuudet
? Lampun elinikä
? Voimakas vinkuminen
? Ei iiriksen käsisäätöä
? Epätasainen valkoinen ja harmaa
51. Sinisen kalibrointi täydelliseksi on
mahdotonta, mutta muut saa korjattua värinhallinnalla hyväksi pelkällä saturaatiosäädöllä.
yhteenveto
Panasonic PT-AT6000 on käytettävyydeltään erinomainen, tuuletinääneltään erittäin hiljainen ja optiikaltaan joustava. Pelkkä luminanssin
korjaaminen parantaa toistoa merkittävästi, mutta
keltaisen värin osalta täytyy puuttua myös väri- ja
saturaatiosäätöihin.
mittaustulokset
Käytetty kuvatila
Värilämpötilan esiasetus
Gamman esiasetus
Tehonkulutus (himmeä/kirkas)
On/off-kontrasti
ANSI-kontrasti
Valoteho (himmeä/kirkas)
Harmaasävyjen DeltaE 20-100 % (keskiarvo)
Värien DeltaE (keskiarvo)
Värien luminanssivirhe (keskiarvo)
HQV HD (/100p)
HQV PAL (/80p)
Toimiva 1080p24-toisto
rec709
0
0
200/270 W
1600:1
380:1
470/710 lm
17,5
10,3
12,1 %
90
25
x
Väriavaruus CIE-kartastossa. Värien koordinaatit,
syvyys ja saturaatio, ovat melko tarkat ilman
kalibrointia. Valkoisen
ja punaisen suurehkoa virhettä lukuun ottamatta
väritoisto on tyydyttävä. kuvan korkeus)
Motorisoitu optiikka
Lamppu
Tyyppi
Ilmoitettu elinikä (normal/eko)
Varalampun hinta
Lampputakuu
Vaihto katossa
Kuvasäädöt
Harmaasävyjen kalibrointi
Värinhallinta (CMS)
Gammasäätö
Iiriksen käsisäätö
Dynaaminen iiris
Muuta
Valikot projektorista
Liikeinterpolointi
Ohjausportti
Triggeri (12 V)
HDMI-kaapeli
3D-lasit (kpl)
Kaiutin
PT-AT6000
2 950 ?
LCD
1920x1080
x
47 x 15,1 x 36,4 cm
8,7 kg
3v
www.panasonic.net
3
1
1
1
1
2x
1,35?2,7x
±100/±26 %
50 %
x
UHM 220 W
4000/5000
299 ?
12 kk/1000 h
x
Kaukosäädin on pieni ja
miellyttävästi valaistu.
Projektori vastaa sen
komentoihin ihailtavan
nopeasti, vaikka todella
nopeat toistuvat painallukset jäävätkin huomioimatta. Pelkillä gain- ja
bias-säädöillä ongelman saa korjattua lähes täysin,
mutta erittäin tarkka kalibrointi on mahdollista 15
pisteen gammasäädön avulla.
bias+gain / 15p
3d
low-mid-high/15p
x
x
x
RS232
2
-
Gamma on vakioasetuksilla alhainen mutta melko
lineaarinen. Valitettavasti ainakin testiyksilö piti voimakasta vinkunaa.
Lcd-projektoriksi kontrasti on hyvä, mutta jää hintaluokassaan jälkeen parhaista. testi
info
Malli
Hinta
Tekniikka
Tarkkuus
3D
Mitat (lxkxs)
Massa
Takuu
Lisätietoja
Kuvatulot
HDMI
DVI
VGA
Komponentti
S-video
Komposiitti
USB
Optiikka
Zoom
Heittoetäisyys *1
Linssinsiirto (P/V)
Linssin pystyoffset (vrt. Iiriksen käsisäätö olisi tarpeen
varsinkin pienellä valkokankaalla. Suunnittelussa on otettu huomioon käyttäjäystävällisyys. Arvoa voi nostaa preset-asetuksella
paremmin pimennettyyn huoneeseen sopivaksi.
Gamman voi kalibroida erittäin tarkasti joko low/
mid/high-valinnoilla tai 15 pisteen säädöllä.
Värivirhe Rec 709 -referenssiin nähden. Värit ovat vakionakin melko luonnolliset, mutta järjestelmä kalibrointiin on hieman kankea.
Liiketoistoltaan terävä ja luonnollinen kuva kaappaa helposti leffatunnelmaan, eikä filmifiiliksen pilaava pikseliverkkokaan näy katselupaikalle.
Värien luminanssi on joidenkin värien osalta liian
suuri ja joidenkin liian pieni